Wiersze i opowiadania na zajęciach z angielskiego

 Czytanie jest bardzo ważnym elementem w edukacji przedszkolnej. Dzieci są bardzo zainteresowane bajkami, opowiadaniami, dzieci w tym wieku jeszcze nie rozróżniają fikcji od rzeczywistości, dlatego bardzo łatwo zabrać je do krainy bajek. Dlaczego więc nie wprowadzić czytanek na zajęcia z języka obcego? Bo dzieci nie rozumieją i się szybko nudzą? Otóż to... Jeśli chcemy, aby dziecko słuchało opowiadania trzeba je w to zaangażować i zainteresować tym, co się dzieje...


   Czytanie opowiadań i wierszy w języku angielskim jest o tyle trudniejsze, że dzieci nie zawsze rozumieją kontekst, nawet jeśli jest on zilustrowany. Dlatego dając dzieciom możliwość działania, angażujemy je w jeszcze dokładniejsze słuchanie oraz staranie się zrozumieć, o czym nauczyciel czyta. No tak, ale co dokładnie mam na myśli, mówiąc zaangażować dzieci... 
Co mam na myśli... Już przedstawiam na przykładzie:

   Tematem tygodnia jest Days of The Week, znalazłam więc wiersz, który właśnie do tego tematu się odnosił. Przeczytałam wiersz dzieciom i chciałam, aby nauczyły się go na pamięć. 
  Jednak część dzieci w ogóle nie była zainteresowana. Dzieci się wierciły, rozmawiały, w ogóle nie słuchały. Stwierdziłam, że jednak to nie ma sensu... miałam się poddać, gdy tu nagle wpadł mi do głowy właśnie ten pomysł:

  Wydrukowałam nazwy dni tygodnia oraz obrazki przedstawiające czynności wykonywane w dany dzień.


   Następnie czytałam po jednym zdaniu On monday (podniosłam napis "monday" i położyłam go na dywanie) I always cook. (poprosiłam dzieci, aby dopasowały odpowiedni obrazek). Tak powtórzyliśmy wspólnie każde zdanie.

   Gdy dzieci już zapamiętały co łączy się z czym, zaczęły samodzielnie wypowiadać zdania. Wskazywałam na "Monday" a dzieci mówiły on Monday (ja wskazywałam na gotowanie) I always cook i tak dalej. Ćwiczenie to pozwoliło im nauczyć się wierszyka w bardzo krótkim czasie a do tego nie tylko wykuły się go na pamięć, ale również rozumiały co mówią!

    Mam nadzieję, że pomysł się spodoba :)



Komentarze