
Sprzątanie rzeki
W rzece pojawiły się śmieci, spowodowały one okropne zanieczyszczenie i przyczyniły się do porzucenia tej rzeki przez ryby. Postanowiliśmy więc ją posprzątać. Założyliśmy rękawiczki i wyciągnęliśmy z rzeki wszystkie śmieci, które od razu posegregowaliśmy: plastik, papier, szkło. Zapoznaliśmy się również z zapisem graficznym tych trzech kategorii i podzieliliśmy te wyrazy na sylaby.
Gdy rzeka była już czysta, mogły do niej powrócić pokolorowane i wycięte przez nas rybki. Oczywiście nie obyło się bez rozmowy na temat ryb zamieszkujących nasze Polskie rzeki, ich wyglądzie i standardowego pytania Nany: "A czy ta gryzie, a ta gryzie, a ta?"
W zabawie "powrót rybek" wykorzystałyśmy elementy matematyki tj. odejmowanie i dodawanie poprzez takie polecenia jak:
"Do rzeki wpłynęła jedna rybka, która po sprawdzeniu, czy rzeka jest czysta, zawołała swoje dwie koleżanki. Ile rybek jest w rzece? 1+2= ? " "Plotka o czystej rzece szybko się rozniosła, wpłynęła do niej kolejna rybka. 3+1=? Ile rybek jest teraz?" I tak dalej, aż wszystkie nasze rybki znalazły się w rzece. "Nagle jedna rybka się zgubiła i wypłynęła z naszej rzeki. Ile rybek zostało w rzece? 8-1=?"
"Do rzeki wpłynęła jedna rybka, która po sprawdzeniu, czy rzeka jest czysta, zawołała swoje dwie koleżanki. Ile rybek jest w rzece? 1+2= ? " "Plotka o czystej rzece szybko się rozniosła, wpłynęła do niej kolejna rybka. 3+1=? Ile rybek jest teraz?" I tak dalej, aż wszystkie nasze rybki znalazły się w rzece. "Nagle jedna rybka się zgubiła i wypłynęła z naszej rzeki. Ile rybek zostało w rzece? 8-1=?"
Zabawa się rozwinęła i pobawiliśmy się w rybaków:
Stworzyliśmy z puzzli piankowych statek - oczywiście można go zrobić ze zwykłego kartonu. Ozdobić dodać elementy, flagę, maszt itp.
Przyszedł czas aby wypłynąć w morze. Podczas rejsu wspólnie śpiewaliśmy rybackie pieśni. Gdy znaleźliśmy się na morzu wytłumaczyłam im, że jeżeli chcą, złowić ryby muszą być cicho inaczej rybki się spłoszą i nie podpłyną do nas. Gdy dzieci siedziały przez chwilę w ciszy rozłożyłam ryby wokół nich. Dostali szczypce w różnych rozmiarach ich zadaniem było wyłowienie jak największej ilości "ryb". Tym razem wykorzystaliśmy żyjątka morskie i nauczyliśmy się ich nazw. Orka, rekin, wieloryb, delfin, ośmiornica itp
Zabawy szczypcami sprawdzają się super do ćwiczeń sprawności ręki ✍️. Koordynacji ręka-oko i ćwiczenia odpowiedniego chwytu.
PS. Nie wiem skąd wzięła się tam świnia 😅😅
Komentarze
Prześlij komentarz